Számos olyan tárgy, főleg berendezési tárgy létezik, melynek külső jegyei mindig az adott kor stílusát, értékeit, az emberek gondolkodásmódját tükrözik. Ha ezeket jobban szemügyre vesszük, akkor pontos képet kaphatunk az adott korról. A cserépkályhák formavilága és az azokat burkoló kályhacsempék is hasonló átalakuláson mentek keresztól az elmúlt évszázadokban, így azok pontos és érdekes mementói az adott kor művészetének. Maguk a cserépkályhák az Alpok környékéről származnak, de hogy mikor készíthették az elsőt, azt nem tudjuk. Az azonban biztos, hogy a XIV. század elejére, már mind a mai Svájc, Ausztria, dél-Németország, Csehország és Magyarország területén elterjedt fűtési megoldásnak számítottak. Kezdetben ezek inkább hasonlítottak egyszerű agyag kemencékre, melyek falaiba, cserépedény darabkákat nyomtak bele. Magát a kályha szót is eleinte nem az egész tüzelőberendezésre, hanem csak a falába épített egyes kályhacsempékre használták.
A legkorábbi építészeti stílusirányzat, mely mind a cserépkályhák formájára, mind a kályhacsempék díszítettségére rányomta a bélyegét, a gótika volt. A kályhacsempék bonyolult csipkézettel bírtak, a cserépkályhák pedig alul szögletes, felül pedig általában hengeres, torony formájúak voltak. A cserépkályhák ebbe az időben egyre színesebbé váltak és az sem volt ritka, hogy egy cserépkályhán több különböző formájú kályhacsempe is helyet kapott. A XV. század végére a kályhacsempéken is megjelentek a reneszánsz stílusjegyei, gyakran használtak domborműves csempéket, melyeket színes mázzal fedtek be. A cserépkályhák szögletesebbé váltak és megszülettek az első már lábakon (általában oroszlán) álló cserépkályhák is. A XVII. század vége felé a cserépkályhák még magukon viselték a reneszánsz jegyeit, de már megjelentek bizonyos barok formák és a kályhák sarkait díszítő szobrok. Az 1700-as évek elejére aztán már feltűntek az egy az egyben a barokk stílusjegyeit magukon viselő cserépkályhák, melyek alaprajza már igen összetett volt, sokszor a baroktól tapasztalt módon eltúlzott. A kályhacsempék túl díszítettek, csigák, levelek és hasonló motívumok domináltak. De a formák és színek igazi kavalkádja csak eztán a rokokó megjelenésével kezdődött. A karcsú cserépkályhákat gyakran asszimetrikus formák díszítették és a kályhacsempék esetén addig soha nem látott széles színválaszték jelent meg. A XIX. elejére a túldíszítettség már a cserépkályhák esetén sem volt kívánatos és a színes kályhacsempék és az összetett formák helyett megjelent az egyszerűbb, klasszicista vonalvezetés, a világos, matt színek. A XX. század elején a szecesszió követelt magának helyet ezen fűtőrendszerek formavilágában és az egyszerű, letisztul vonalak és színek megmaradtak, de a kályhacsempéken megjelentek a tekergő indákat ábrázoló díszítő elemek.
Azok a cserépkályhák, melyeket napjainkban modern kályháknak nevezünk, a két világháború között nyerték el mai formájukat. Ettől kezdve, de főleg a második világháború és az azt követő időszak pénz, valamint nyersanyag hiányának köszönhetően a cserépkályháknál is elsődleges lett a funkció, a hatékonyság, így a díszítőelemek elcsökevényesedtek. A hasáb forma volt az általános és szinte minden kályhát egyforma csempe borított. Ekkortól, vagyis körülbelül az 50-es évektől vált ketté a cserépkályha és a kályhacsempe készítés. Az egyszerű, csak az alapvető funkcióját szolgáló cserépkályhákat és a formalizált csempéit nagy gyárakban kezdték előállítani. Persze, még ha minimális szinten is, de ekkoriban is megvolt az igény, a szép, egyedi és stílusos csempékkel borított cserépkályhákra, de ezeket a csempéket ekkor már csak kis szánban, erre szakosodd mesteremberek, művészek készítették Mára a cserépkályhák azonban újból reneszánszukat élik és ismét felfedeztük kiváló fűtőerejük mellett, a bennük rejlő esztétikai és belsőépítészeti lehetőségeket. Annak, hogy milyen stílusú cserépkályhát választunk otthonunkban, nagyjából csak képzeletünk szab határt. Túldíszített barok elemek, letisztult klasszicista formák, vagy modern, minimalista stílus. Az egyedi kályhacsempe készítéssel foglalkozó cégek, bármelyiket képesek számunkra kivitelezni.